Succesvolle communicatie, een vak apart
Drie stellingen vooraf:
1. Wij – u, ik, iedereen – communiceren op vrijwel ieder moment van de dag.
2. Omdat iedereen het doet, heeft vrijwel iedereen er een mening over.
3. Succesvolle communicatie is een vak en dat vak is te leren.
Juist omdat het woord communicatie zoveel verschillende zaken aanduidt, maken we eerst duidelijk wat we er precies mee bedoelen als we er in training en coaching mee aan de slag gaan:
“De uitwisseling van woorden, ideeën, gedachten en emoties tussen twee of meer gesprekspartners.”
En om het dan nog wat specifieker te maken, onze training richt zich op díe momenten dat u een concrete doelstelling heeft met uw communicatie:
– U wilt een positief gesprek aan de telefoon.
– U wilt een goed resultaat halen uit een verkoopafspraak aan tafel.
– U wilt een goede leidinggevende zijn en uw bedoelingen zo overbrengen dat ze het gewenste resultaat behalen (medewerkers die u begrijpen en de afgesproken doelen halen bijvoorbeeld).
Wat is het?
Een inspirerende en doelgerichte training van een dag, twee dagen, of volledig op maat gesneden. Afhankelijk van hoe ver u wilt gaan. Wellicht heeft u – of uw medewerkers- direct behoefte aan 1 op 1-coaching. Een goede intake met u als opdrachtgever zorgt ervoor dat u precies weet wat u wilt en dat het programma naadloos aansluit bij uw dagelijkse werksituatie.
Voor wie?
De training is geschikt voor iedere professional die meer wil weten over het effect van (zijn of haar) communicatie op anderen en die wil leren om doelgerichter en prettiger te communiceren met zijn klanten, prospects of collega’s. MBO+ werk- en denkniveau is vereist.
Wat doet het?
1. Het helpt u om in te zien hoe belangrijk en fantastisch leuk het communicatievak is.
2. Het helpt u (en/of uw mensen) grote stappen te zetten in persoonlijke effectiviteit, in het sneller en op positievere wijze behalen van doelen.
3. Let op! Mensen in de omgeving van de getrainde gaan de positieve veranderingen in communicatie zeker bemerken en daar positief op reageren.
Bereid u dus voor op andere, constructievere gesprekken in de nabije toekomst!
De training
Praktijk en theorie wisselen elkaar doorlopend af. Directe feedback op de communicatie die plaatsvindt, rollenspellen en andere actieve oefeningen worden ondersteund door prikkelende theorie. De volgende vragen (en uiteraard de bijpassende antwoorden) kunnen daarbij aan bod komen:
– Hoe werkt communicatie écht? Hoe beïnvloeden twee mensen elkaar?
– Hoe bepaalt u wat u wilt bereiken met uw woorden? En hoe behaalt u die doelen ook? Bent u zich bewust van het effect van uw woorden?
– Is er veel verschil tussen telefoongesprekken en gesprekken aan tafel? Welke vraagtechnieken zijn daarbij effectief, en welke minder?
– Welke rol spelen uiterlijk en non-verbale communicatie eigenlijk?
Door wie?
Door trainers die gepokt en gemazeld zijn in het vak van doelgerichte communicatie, die zelf hun waarde hebben bewezen aan tafel, als leidinggevende in het verkoop- en communicatievak. Trainers die er eer in scheppen om samen met u het gewenste resultaat te bereiken, terwijl ze ondertussen een inspirerende en enthousiaste sfeer creëren.